El festival Strenes 2025 ha convocat més de 20.000 persones espectadores, i ha registrat un 90% d’ocupació als concerts de pagament, una de les dades més altes d’ocupació del festival. Aquestes xifres mostren el bon estat de salut del festival i el poder de convocatòria dels i de les artistes que marcaran aquesta temporada musical. Una enquesta telemàtica revela que el 95,2% de les persones enquestades tenen intenció de tornar l’any vinent a un concert del festival, que el 69,7% del públic assistent ha sopat abans o després del concert a un restaurant de Girona i que un 15,5% s’ha allotjat a la ciutat amb motiu de la seva assistència al festival.
Aquestes són algunes de les dades que s’han presentat avui en la roda de premsa de balanç del festival. La presentació ha comptat amb la participació del tinent d’alcaldia i regidor de Cultura de l’Ajuntament de Girona, Quim Ayats i Bartrina; el vicepresident quart i diputat de Cultura de la Diputació de Girona, Jordi Camps; el director del Festival Strenes, Xavi Pascual; la patrona de la Fundació Valvi, Lídia Vidal, i el director de la Fundació Casa de la Música, Jordi Planagumà.
“L’èxit de l’Strenes demostra la vitalitat de la música catalana, i estem orgullosos que Girona contribueixi a la riquesa i pluralitat musical i cultural del nostre país”, ha subratllat el tinent d’alcaldia Quim Ayats i Bartrina.
“De nou ens felicitem per aquest Festival, que ja porta tretze edicions, per fer-nos gaudir d’estrenes musicals catalanes i ser un trampolí de propostes emergents del país. Un camí de tretze anys que ha consolidat aquesta cita cultural com al principal festival musical de la ciutat de Girona”, ha destacat el diputat Jordi Camps.
Dels més de 20.000 espectadors i espectadores, prop de 17.000 han assistit als concerts de pagament i 3.000 a les actuacions gratuïtes programades a diversos espais de la ciutat. Els concerts de pagament han registrat un 90% d’ocupació. En total, s’han registrat una desena de sold outs, entre els quals totes les actuacions de les escales de la Catedral -els dobles concerts d’Albert Pla i Els Catarres, així com els de Mishima i Sidonie-; el doble concert de The Tyets a la sala La Mirona; el de Rosario, a l’Auditori; el de Miquel Abras, al Teatre Municipal, o el de Mama Dousha, a la sala La Paloma de Barcelona. Alguns d’aquests concerts no només han penjat el cartell d’entrades exhaurides sinó que ho han fet amb mesos d’antelació.
Cal destacar la consolidació del nou escenari a la plaça de la Independència i de l’Strenes Urbana a l’Estació Espai Jove. També el bon funcionament del projecte educatiu del festival per crear la cançó de l’Strenes a través d’un procés participatiu sense precedents. En la seva segona edició hi han participat més de 400 alumnes d’una desena d’instituts que han creat les seves pròpies lletres després de rebre l’assessorament d’artistes com Lildami, Els Catarres, Miquel Abras, Ramon Mirabet i Suu, que han impartit xerrades musicals als i les estudiants en els seus centres escolars.
Enguany, el projecte ha incorporat dues grans novetats. D’una banda, i a diferència de la primera edició, la temàtica de la lletra que havia de crear l’alumnat era comuna a partir del concepte obert “Demà”. D’altra banda, la cançó guanyadora ha estat interpretada per músics joves, d’edats similars als participants del concurs, reforçant la connexió generacional del projecte. La lletra guanyadora ha estat “El demà sempre torna” i és obra de Laura García Díaz, alumna de 2n de Batxillerat de l’Institut Santiago Sobrequés. Amb la producció de Lluís Costa, la música ha estat interpretada en directe, sense programacions, per a joves músics d’entre 15 i 20 anys. “El demà sempre torna”, que aquest divendres ja estarà disponible a Spotify, és més que una cançó: és el reflex d’una generació jove que mira endavant amb esperança, talent i molta música.
Des del festival s’ha fet una enquesta telemàtica a les persones assistents al festival. Les dades mostren que els espectadors i les espectadores de la demarcació gironina continuen sent els més majoritaris, concretament amb el 61,06%. Però també és destacable que gairebé el 40% de públic prové d’altres demarcacions, especialment de la província de Barcelona, amb 33,85%. Aquestes dades es mantenen força estables durant les darreres edicions.
Aquest volum d’espectadors que no són de Girona afavoreix a la restauració i l’hostaleria de la ciutat. Un 15,5% de les persones assistents s’han allotjat a la ciutat amb motiu de la seva assistència a algun dels concerts d’Strenes i un 69,7% han sopat abans o després en algun dels restaurants de la ciutat. Una de les dades més positives és que el 95,2% asseguren que l’any vinent volen tornar al festival, la dada més alta de la història de l’Strenes.
La banda gironina Minibús Intergalàctic ha estat la guanyadora de la secció Talent Gironí del festival,
que vol posar en valor el talent musical de les comarques gironines. En una ajustada votació, un jurat professional ha decidit la proposta guanyadora que, a banda del reconeixement del guardó, tornarà a ser programada en una futura edició del Festival Strenes. Aquesta iniciativa es porta a terme amb l’apadrinament de la Fundació Valvi.
Minibús Intergalàctic és una injecció d’energia i psicodèlia a l’escena rock catalana actual. Amb un còctel metzinós de rock psicodèlic, àcid folk i pop seixantero, el quintet de rock alternatiu destaca pel seu enèrgic directe on despleguen tot el potencial i ritualitat del rock’n’roll. El grup acaba de presentar a Strenes el seu EP Música humana: Thalassa.