Avui s’ha presentat al Terracotta Museu de la Bisbal d’Empordà el cartell del 13è fITM, acrònim que respon al Festival Internacional del Terracotta Museu. Fidel a la seva essència, un any més oferirà un total de 13 propostes repartides en els cinc dimecres de juliol. Seran cinc nits als exteriors del Terracotta Museu que aixopluguen un ampli ventall estilístic amb noms com The Pioneers, Power Burkas, Fetus, Dame Area, Joina, Muqawama, Meli Perea o The Gramophone Allstars Big Band. I és que, tal com es demostra a cadascuna de les seves edicions, al fITM hi caben tots els gèneres, sempre des del prisma de donar veu a propostes emergents o que defugen els circuits mainstream, configurant un programa d’allò més eclèctic: de l’ska al reggae, del punk al folk, del pop a l’electrònica, del rap a la fusió i molt més.
I és que enguany cada nit tindrà un focus musical ben determinat. Encetarà l’edició The Pioneers, llegendària banda jamaicana formada l’any 1962 a Jamaica, responsables d’escriure la majoria dels grans èxits de l’early reggae, oferint l’única parada a Catalunya de la gira d’aquesta llegenda viva. La 2a nit deixarà pas a les guitarres esmolades amb els bisbalencs Fetus, debutant al fITM per presentar a casa el seu àlbum Càntir nou fa aigua fresca, on segueixen bastint el seu singular pont entre punk-rock garatger, sons d’arrel i cançó de taverna; i compartiran vetllada amb els osonencs Power Burkas, amb nou material musical al tinter. El 3r dimecres es presenta explosiu: el debut amb banda de la bisbalenca Cloe Riembau; el pop electrònic i experimental de l’empordanesa Joina; i els ritmes industrials-tribals i sintetitzadors retrospectius dels aclamats Dame Area. El 4t dimecres: cruïlla de cultures amb la resistència musical que construeix ponts entre Algèria i Mallorca sota el nom de Muqawama; i Meli Perea, projecte que entre tradició contemporaneïtat, aplega arrels afrocolombianes, electrònica, poesia i ritmes llatins. Clourà a l’engròs: amb l’obligada parada de la gira dels 10 anys de The Gramophone Allstars Big Band a casa seva, al fITM de la Bisbal. Tal com marca la tradició, no hi faltaran els punxadiscos: PD Pubilla Hilton, Espardenya Crew, DJ Diego Armando i Guns PD.
Aquest matí s’ha presentat el cartell en roda de premsa al Terracotta Museu i l’acte ha comptat amb la presència de l’alcalde de la Bisbal, Òscar Aparicio; la regidora de Cultura, Eva Rovira; i Marçal Lladó, membre de l’organització del fITM. «El cartell del FITM vol ser un contrapès a l’apretada agenda musical dels estius empordanesos tant pel que fa a la diversitat estilística, a l’aposta pel talent local i fins i tot al dia de la setmana en què es programa», ha explicat aquest darrer.
El Festival Internacional del Terracotta Museu (fITM) ha esdevingut una cita imprescindible de l’estiu a la Bisbal, i per extensió de tot l’Empordà i de les comarques gironines. Ben consolidat als jardins de l’emblemàtic museu de ceràmica Terracotta Museu, refermarà enguany l’aposta per programar als dimecres fent una apel·lació́ directa a la gent del territori i defugint dels caps de setmana farcits de propostes arreu de la comarca. Les diverses varietats estilístiques també convidaran a ser concerts ballables en els quals el públic podrà decidir si vol romandre assegut a les seves cadires, o bé ballant a peu d’escenari.
Un any més el festival tindrà lloc cada dimecres de juliol, amb concerts, música enllaunada servei de bar i sopars a la fresca (enguany a càrrec de Ca la Pilar Dumingu) als exteriors del Terracotta Museu. Les entrades ja es poden adquirir sempre a preus populars a través del web del festival, així com l’opció d’un abonament que premia a la fidelitat.
Lluís Llenas: el binomi que marida música i ceràmica en forma de peces ‘musicals’
La presentació ha comptat amb la participació artística de l’enginyer industrial Lluís Llenas. Apassionat de les noves tecnologies, el disseny i la natura, amb el seu nou projecte Surant Design combina materials com el suro i la ceràmica per crear mitjançant d’impressió 3D peces úniques. Utilitzant el disseny algorítmic aplica relacions matemàtiques i geomètriques inspirat en patrons que apareixen a la natura. Per aquesta edició del FITM col·laborarà amb el festival amb la creació de peces “musicals” que se sortejaran entre el públic assistent. En aquest cas el disseny algorítmic partirà del processament i l’anàlisi d’àudio dels diferents artistes amb l’objectiu de reflectir els principals atributs musicals de cada estil en la geometria de les peces.