Aquest matí (17/06/25) l’espai cultural de la Capella del Carme ha acollit l’acte de presentació del disseny del primer vaixell-aula del Museu de la Pesca (Fundació Promediterrània i Ajuntament de Palamós), que s’ha començat a fabricar a les drassanes Culmar, ubicades a Chiclana (Cadis), l’empresa guanyadora de la licitació i responsable de la fabricació d’aquest vaixell únic, que incorpora un sistema de propulsió 100% elèctric desenvolupat per l’enginyer català Adrià Fradera.
El termini d’execució de les feines de construcció és de deu mesos, als quals se li sumarà el període d’instal·lació d’equipaments i les proves de mar, amb l’objectiu que el vaixell pugui entrar plenament en servei durant l’estiu de l’any vinent, esdevenint una extensió del mateix museu, amb la funció de ser un espai pedagògic i científic, generador d’experiències i coneixement, innovador i sostenible.
Aquest projecte, amb el nom “Aula Blava”, té com a objectiu comptar amb un vaixell que faci d’aula i d’observatori, que complementi l’oferta del Museu de la Pesca i de l’Espai del Peix, i que permeti ensenyar el mar des del mar, amb el propòsit d’aportar coneixement i conscienciar la ciutadania sobre els valors de l’espai marí.
Amb aquest vaixell educatiu i espai d’observació científica, el Museu de la Pesca vol apropar-se a diferents tipus de públic i que aquests participin de les activitats que el vaixell posarà al seu abast i que seran a favor de la mar i, per tant, dels recursos pesquers, del bon estat del mar, dels seus ecosistemes, i en conseqüència també de la salut humana.
Aquesta embarcació es vol convertir en referent, i que sigui un prototip, un model innovador basat en els principis de l’ecodisseny i de la descarbonització de mars i oceans, tot reduint així la petjada de carboni.
La seva fabricació ha de ser exemple per al sector pesquer, o la nàutica recreativa, en la seva adaptació a la innovació i sostenibilitat, sent referent el tipus de materials de construcció i sistemes de propulsió emprats, marcant la línia dels dissenys de futures embarcacions que facin possible simultàniament, la protecció i l’explotació del mar, en benefici de les comunitats litorals. Alhora, més enllà del vessant pedagògic de l’embarcació-aula, aquesta ha de ser un espai de mirada global al sector pesquer, des de la seva dimensió d’economia blava i el seu impacte al territori com amb una visió a la sostenibilitat, al producte local i a la cultura gastronòmica del municipi, així com una experiència turística.
En el treball previ dut a terme per a fer realitat el disseny de l’embarcació, s’ha implicat de manera directa el sector universitari gironí, que juntament amb un grup d’experts en els àmbits tècnics, turístics, didàctics o de construcció naval, han assessorat en les característiques principals que ha de tenir el vaixell per al foment del missatge zero emissions, convertint-lo en aglutinador i generador d’una àmplia oferta d’activitats docents, turístiques i de recerca.
Característiques del vaixell
Es tracta d’un catamarà, amb dos cascs o patins construït completament d’alumini, un metall molt lleuger i resistent, reciclable al 100%.
El multicasc permet disposar de més espai útil a bord, tant per encabir-hi la tripulació (2 persones) i els visitants (40 passatgers), com per comptar amb una major superfície per instal·lar-hi plaques solars, i al mateix temps ofereix una gran estabilitat i fa més confortables les navegacions. També permet, gràcies al poc calat dels catamarans, navegar en aigües amb poca fondària.
El nou vaixell tindrà una eslora de 15 m, una mànega de 5,80 m, un calat de 70 cm, i desplaçarà un total de 17 Tn. Aquest catamarà disposarà d’un espai de cabina tancat, amb bancs i on també s’ubicarà el pont de comandament i d’una banyera a popa també sota cobert.
Ambdós espais seran polivalents i adaptats a les diferents activitats pedagògiques i culturals que es proposin. Tant els accessos a bord, els lavabos com els diferents espais, estaran adaptats a les persones amb mobilitat reduïda i altres disfuncions segons els codis accessibilitat universal.
Motors elèctrics alimentats per plaques solars
La característica més destacable d’aquesta embarcació és que estarà equipada amb dos motors elèctrics, un fet molt innovador en la propulsió naval, ja que aquesta tecnologia a mar és pràcticament inexistent i molt minsa en comparació a la flota de vehicles terrestres. Es tracta de motors de la marca Oceanvolt model AXC36 de 36KW de potència.
Aquests motors estaran alimentats amb electricitat generada per les plaques solars, que s’instal·laran en tot el sostre de la cabina. També es podrà endollar al corrent elèctric quan estigui amarrat al moll, per carregar les bateries els dies que no faci sol o calgui navegar moltes milles. El catamarà també disposarà de generadors que, en cas de necessitat o per motius de seguretat, garantiran l’autonomia total en navegació del vaixell.
El projecte “Aula Blava” compta amb el finançament de 850.000 euros dels fons Next Generation, en el marc de l’actuació de cohesió entre destinacions “Catalunya tierra de sabores”, eix 2. Millora de l’eficiència energètica, que lidera el Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya.
El Museu de la Pesca té previst obrir, durant la tardor vinent, un procés de participació ciutadana adreçada als escolars del municipi, mitjançant el qual poder escollir el nom amb el qual es batejarà el nou vaixell.